Informationskriget hårdnar – här befinner vi oss nu
Kampen om sanningen hårdnar. I Sverige är det vårt tvångsfinansierade socialistvänliga Public Service som är det största problemet, då många fortfarande tror de är objektivt.
Jag föreläste nyligen om det så kallade Informationskriget som vi befinner oss mitt uppe i. Punkterna jag skrev ner och framförde muntligt lämpar sig dock också för skrift så vi ser dem svart på vitt. Därför sammanfattar jag nu pedagogiskt vad informationskrig egentligen innebär, vilka dess verktyg/vapen är och vad status är i dagsläget. De här sakerna behöver upprepas, tydliggöras och sättas på pränt. Det är bra att friska upp minnet också och vässa argumenten, så att du, nästa gång du hamnar i en diskussion, lätt kan dra upp dessa för att tydliggöra vad vi har att göra med. Häng med!
Vad är egentligen ett informationskrig?
För att sammanfatta det enkelt: Informationskrig är kampen om sanningen och vem som får yttra den. När, hur, var och varför. Informationskriget utkämpas i traditionella medier som slåss mot de allt starkare fria medierna och sociala medier, som idag växer eftersom allt fler inser att de gamla mediernas makt är förödande. Det är främst de etablerade, statligt finansierade medierna som är den röda tråden i Sveriges problem. Det är dessa som orsakat tystnaden och därmed kaoset i frågor som migration, kriminalitet och “grön omställning”. Det är dessa som fulvinklar, förvränger, predikar och förföljer.
Journalistiken har slutat vara journalistik. I stället för att granska makten har den blivit en del av makten. Den tredje statsmakten har blivit den första, som politikerna fruktar då drev mot dem som anses “olämpliga” (nästan uteslutande Sverigevänliga/konservativa personer) är effektiva och ödesdigra. Den som stämplas förblir toxisk – även om det visar sig att drevet byggde på felaktig grund. Eller att åsikterna som framförts är korrekta.
Fakta är inte längre det viktigaste. Istället är det känslor som är utgångspunkten. Inte hur något förhåller sig. Utan hur något KÄNNS. Här kan man effektivt utnyttja mänskliga reflexer som skuld, skam, rädsla, ångest och otillräcklighet för att manipulera fram önskad effekt.
Detta i sin tur påverkar opinionen, människors åsikter, debatten, och det vi kallar demokrati.
Här möts två huvudsakliga krafter:
1. IDEOLOGI: många journalister tror genuint på multikulturalismen och vill gynna projektet, därför arbetar man aktivt för att tysta röster som kritiserar och ifrågasätter.
2. RÄDSLA: Att gå emot strömmen innebär i konsensussamhället döden yrkesmässigt, socialt, ekonomiskt och statusmässigt.
En viktig faktor är det dysfunktionella samspelet mellan myndigheter och medier. Det är en förödande kombination. Myndigheterna använder sitt språk, sitt byråkratiska raster, för att tona ned och försköna. Statistik redovisas allt mer selektivt, brott kategoriseras om, rapporter kortas eller begravs i skrivbordslådor. Obehagliga fakta paketeras som ”utmaningar” snarare än problem. Detta återberättas av journalister och blir en sanning, då den riktiga sanningen skulle skapa negativa känslor. Folket vaggas in i tron att allt egentligen inte är så farligt – att det som är destruktivt kanske till och med är bra och nödvändigt. Man spelar på känslor mer än redovisa fakta.
* Bildkriget – manipulativa foton som spelar på dina känslor
Vi påverkas känslomässigt av noga utvalda bilder på svältande barn, kvinnor i slöjor och länder som drabbas av naturkatastrofer som en följd av klimatet. Bilderna ska påverka oss i en viss riktning. Vi ska känna sorg, rädsla, skuld och ångest. I svensk mainstreammedia normaliseras just nu islamiskt kvinnoförtryck genom att slöjan framställs som något naturligt och en normal del av det svenska samhället. Vi blir avtrubbade vilket på sikt leder till acceptans och tolerans mot något som i själva verket helt strider mot svensk värdegrund. I själva verket är detta ett led i islamiseringen av Sverige.
* Rättsväsendets och polisväsendets förfall
Medierna är i praktiken en förlängning av politikernas ideologiska projekt. I stället för att vara granskare är de sedan flera decennier medspelare. I backspegeln ser vi hur detta bidragit och bidrar fortfarande till att dölja omfattningen av problem. Vilket i sin tur fördröjer nödvändiga åtgärder.
Medierna agerar som politiska aktörer och politiska partier samt förtryckare av sanning.
Den som höjer sin röst riskerar att straffas såväl socialt som ekonomiskt. Polis och rättsväsende utreder allt fler “åsiktsbrott”. Aktivister utnyttjar rättssystemet för att förfölja oönskade åsikter med hjälp av “lawfare”. Man okynnesanmäler för att skrämma, trakassera och skapa obehag som i sin tur leder till självcensur.
* Psykologisk effekt – internaliserad självcensur
När lögnen blir officiell sanning, när yttrandefriheten stryps och ord inte längre får användas fritt, när vissa ord och åsikter stämplas som “kontroversiella” och det räcker att du offentligt yppar ett sådant ord, eller åsikt för att du ska bli deplattformerad/cancellerad – då utvecklas ett samhälle där tystnaden blir norm och självbevarelsedriften överordnas sanningen.
Den psykologiska effekten av informationskriget är stark: Människor ser, människor vet – men människor tiger.
Den här tystnaden är inte naturlig och framför allt inte sund. Den är framtvingad, men framför allt internaliserad. Människor lär sig att censurera sig själva innan någon annan behöver göra det.
Och det är alltid det mest effektiva sättet att kontrollera en befolkning.
* Vänstervridningen inom etablissemangets medier – framför allt Public Service
De statligt kontrollerade medierna kallar sig själva för “oberoende” och hävdar att deras journalistik är “fri”. Men i själva verket är de allt annat än just oberoende. De arbetar för att strypa yttrandefriheten.
Representanter för Public Service förnekar själv att de skulle ta parti för till exempel Socialdemokraterna och Miljöpartiet, samtidigt som de motarbetar främst Sverigedemokraterna. De är dock propagandister för att gynna den politik de själva representerar. Tack vare AI har vi nu fakta på bordet och kan enkelt se hur denna vänstervridning ser ut. På den nya sajten slagsidan.se som är en AI-baserad partiskhetsbedömning av SVT Nyheter går det inte att ljuga bort just slagsidan åt vänster.
Vänstern är försvagad. Men fortfarande inflytelserik med många chefer och högt uppsatta sympatisörer i medierna där man använder Expo som statlig åsiktsregistrering. Expo som får agera forskare och som nu nomineras i till Årets Tidskrift.
Vänsterns medier är en tung faktor i informationskriget.
* Infokrigets vapen – tillrättalagda narrativ och fostran av folket
När du slår på SVT, lyssnar på Sveriges Radio eller läser Dagens Nyheter samt kvällstidningarna som ges ut av Bonniers eller Schibstedt, kommer du inte få någon objektiv rapportering. Du styrs av redaktörer och intressena bakom dem. Du serveras ett omsorgsfullt tillrättalagt narrativ när det gäller såväl internationella som inrikes nyheter.
Konservativa/Sverigevänliga medier är också vinklade. Men! den stora skillnaden är att man här är TYDLIG med att så är fallet. Public Service däremot, framställer sig själva som opartiska och neutrala. Därför blir deras lögner mer graverande, då de i själva verket är extremt vinklade åt vänster. Man väljer ut VAD som skall rapporteras och HUR – för att fostra befolkningen och tala om för folket vad de ska tycka och vad som är okej att tycka och säga högt.
Man bjuder in noga utvalda gäster, experter och kändisar som bekräftar åsikterna.
I såväl nyhets- som underhållningsprogram cementeras “den rätta åsikten”. I public service har vi nyhetsrapporteringen och Skavlan som två exempel. I nyhetsrapporteringen är fördelningen alltid flera vänsterpersoner mot en konservativ/Sverigevänlig. Vänsterpersoner behandlas välvilligt medan de konservativa behandlas kritiskt, ofta nedlåtande. Detta påverkar mer än du kanske tror. I underhållningsprogrammet Skavlan får noga utvalda gäster komma till tals. Konservativa röster tas in som “alibi” men mobbas ut.
Man skapar ett narrativ av att “alla” tycker detta. Det i sin tur leder till en åsiktsmonopol. Avvikande åsikter stämplas som KONTROVERSIELLA och misstänkliggörs.
I underhållningsprogram ser vi agendor normaliseras. Därav nu Elon Musks bojkott av Netflix, som länge varit woke-kulturens främsta riddare.
I reklam är det nu obligatoriskt med färgade skådespelare – en överrepresentation för att “fostra befolkningen”.
Listan på dylika grepp kan göras lång.
* Här listar jag några aktuella exempel från den senaste tidens medierapportering.
* USA, Trump och Mordet på Charlie Kirk är kanske det tydligaste. Trump hatas av svenska folket och budskapet är att USA har gått sönder vilket speglas på sociala medier av växande antipatier.
* Rapportering om mordet på Charlie Kirk blir tydlig när stora delar av svenska folket inte känt till denna politiska ledargestalt och först efter hans död blir han känd. Efter mordet är det locket på, ytterst lite om Turning Point USA och Erika Kirks popularitet. Man framställer det hela som en marginell fråga när det tvärtom är en av USA:s kraftfullaste politiska rörelser.
* Rapportering om det amerikanska utspelet om paracetamol och graviditet, stämplas som galenskap. Det går i linje med rapportering om vacciner. Sajten Kavla upp har tagits ner och alla kommentarer har raderats.
* Utländska demonstrationer tex Storbritannien förringas, förminskas och stämplas som högerextrema.
* Vad gäller Sverige har vi lögner om hur massinvandringen fått kriminaliteten att eskalera. Ständiga drev mot borgerliga politiker, lögner om vacciner/läkemedel, tvångsblandning av befolkningen och nu senast Carola-gate där artisten kritiserar islamisering men får okritiskt mothugg av en muslim som ges utrymme i medierna.
* Greta Thunbergs PR-kampanj med ännu en båt till Gaza – etablissemangets medier rapporterar inte att flottiljen är sponsrad av Hamas och att det inte finns några “förnödenheter” ombord.
Till sist – några ljuspunkter...
Tack vare sociala medier, Elon Musk som köpt X, Donald Trump i USA som nu terrorstämplar vänsterextrema Antifa och fler länder följer efter, ska utreda George Soros (det har ingenting med att han påstås vara jude att göra) krackelerar vänsterns mediala dominans
Trumpeffekten når långsamt Sverige.
Även vänstern kan bli cancelled.
Google backar – Swebbtv frias fem år senare och kanalen har återställts. Visserligen efter fem år, men ändå. En liten delseger är det trots allt.
Tack för att du läst ända hit!
Fri media. Swish 0733289122
Tack Katerina! Som sagt; MSM går med bestämda steg allt längre ut på en redan svag is.
Strålande sammanfattning!